Radisson Blu Marina Palace on Turun keskustassa sijaitseva upea ja moderni hotelli. Suuret ikkunat kauniiseen jokirantaan päin tekevät paikasta idyllisen kohteen muun muassa kokousten ja juhlien järjestämiseen. Rajupajan osuus teknisenä neuvonantajana on auttanut vilkasta hotellia tapahtumien järjestämisessä miltei viikoittaisella tahdilla.

Yhteistyö on jatkunut jo niin pitkään, että se menisi pian yläasteelle, jos se olisi koululainen. Yhteisiä tapahtumia on järjestetty jo vuodesta 2006 asti, jolloin järjesteltiin yhdessä uusitun hotellin avajaisia. Tuolloin hotellin ravintolatoimintaa johti Santtu Kiili. Hänen kanssaan Rajupaja etunenässä ideoi erilaisia tapahtumia kokeilumielessä. Vuosikausien taival on toiminut kasvattavana opintomatkana, jonka hedelmiä korjataan nyt ja tulevaisuudessa.

”Hotellin tilat ovat tulleet vuosien varrella niin tutuiksi, että haastava tila on muuttunut meille erittäin mukavaksi ympäristöksi tuottaa tapahtumia. Loppuasiakkaiden etuna on ehdottomasti vuosien kokemus tilojen käytöstä, mikä toimii, mikä ei ja miten asiat kannattaa toteuttaa parhaimman lopputuloksen saamiseksi”, kertaa Sami Tarkia Rajupajasta.

Nykyään yhteistyötä Radissonin puolelta johtavat ravintolapäällikkönä toimiva Anette Rautio, jonka vastuulla on hotellin kokous- ja juhlatilat sekä ravintolapäällikkö Marko Markkanen, jonka vastuulla on ravintola Grill It!

Ja voi pojat, minkälaiset tilat ne ovatkaan! Hotellissa tehtiin laaja remontti, joka tuli valmiiksi maaliskuussa. Uusituissa juhlatiloissa kelpaa parhaimmillaan tuhannen hengen juhlaväen nauttia tunnelmasta vieressä virtaavan joen häämöttäessä näkökentässä.

”Nythän kilpailu on todella kovaa tässä kaupungissa. Uusia ravintoloita aukeaa jatkuvasti ja juhlatiloja on paljon. Erottautuminen on tosi tärkeää tässä vaiheessa. Näiden uusien tilojen myötä on ainakin tosi helppo myydä näin kaunista tilaa”, Anette pohtii.

 

Win-win-win -tilanne

Anette ja Sami kehuvat kilpaa yhteistyön toimivuutta. Radisson Blu ehdottaa asiakkailleen aina ensisijaisesti Rajupajaa tapahtumien toteuttajaksi.

”Se on tosi helpottavaa minulle, jos asiakas päätyy valitsemaan Rajupajan, koska tiedän yhteistyön sujuvan meidän välissä tosi mutkattomasti. Samiin pystyy aina luottamaan ja Rajupajaan muutenkin. He hoitavat homman kotiin kaikille osapuolille.”

Samiin vaikutuksen on tehnyt Radissonin henkilökunnan poikkeuksellisen ammattimainen asiakaspalvelu, joka pysyy iloisena paikassa kuin paikassa.

”Tiukasta työrytmistä ja asiakkaiden vaativista palautteista huolimatta, koko henkilökunta jaksaa hymyillä ja palvella asiakkaat loppuun saakka. Anette toimii tässä palveluasenteessa ehdottomasti tärkeimpänä veturina koko ryhmässä. Aneten rauhallisuus tiukoissakin tilanteissa luo selkeää järjestelmällisyyttä palveluun.”

Miten Rajupaja sitten pystyy auttamaan loppuasiakasta tapahtumien järjestämisessä? Lyhyesti sanottuna: kaikin tavoin. Rajupajan tuoreiden yrityskauppojen ja uuden yhtiön myötä hoituu käytännössä kaikki, mitä päähän voi juolahtaa.

”Asiakkaat toivovat tietenkin etunenässä tekniikkapalveluita ja valaistusta. Asiakkaalla saattaa olla jokin tietty teema, joka vaatii aika paljon koristeluakin. Tarvittaessa kattoihin kiinnitetään kankaita, alkumaljapöytään tuodaan hiilihappojäätä ynnä muuta. Sitten on myös DJ:t, karaoket ja bändit Rajupajan toimesta saatavilla”, Anette sanoo.

”Heti en edes muista, että mitään palvelua tai tarvetta olisi jäänyt toimittamatta viimeisen 12 vuoden aikana. Kaikki kalustot tai palvelut löytyvät useimmiten suoraan omien yhtiöiden varastoista”, Sami muistelee.

Hyvässä yhteistyössä luottamus on sataprosenttista molemmin puolin sekä molempien hyötyminen siitä on yhtä lailla kannattavaa. Toimiva yhteistyön ketju palvelee niin Radissonia, Rajupajaa kuin loppuasiakastakin.

”Kaiken ohella olemme pyrkineet työstämään yhteistyöstämme hotellin kanssa toimivan myös taloudellisesti: jokainen tapahtumiin liittyvä välitetty palvelu tuottaa heille erikseen pientä tuottoa joka ylläpitää yhteistyötä joka suuntaan.”

”Uskon vuosia jatkuneen yhteistyön ytimen löytyvän kuitenkin yhteisistä arvoista toteuttaa loppuasiakkaan tapahtuma onnistuneesti kaikin tavoin.”

”Ne tekivät sen taas!”

Tinkimättömästi Yes I Can -filosofiaa toteuttavan oman henkilökunnan lisäksi myös Rajupajan väki saa kehuja reippaasta asenteestaan hotellin johtoportaalta. Yhteneväisyydet ovat selkeitä kahden eri alan joukkueiden kesken.

”Kaikki roudareista johtoon ovat kohteliaita ja firmansa käyntikortteja. Aina siistit asut, vaikka roudattaisiin”, hotellipäällikkö Ulla Lähtevänoja kehaisee.

Kun molemmat nauttivat yhteistyöstä, on sitä helppo soveltaa eteenpäin myös muihin mahdollisiin paikkoihin, missä sille on tarvetta. Lähtevänoja onkin käyttänyt tätä sujuvasti hyödykseen.

”Olen myös käyttänyt omiin privaattiasioihin, kun kuulun moniin yhdistyksiin ja juttuihin. Sama juttu – kaikki hoituu, aikataulut pitää ja kun itse ei ymmärrä tekniikkaa, niin ehdotukset tulevat ja homma toimii.”

”Tämä on nyt vähän sellainen ylistysvirsi, mutta joka sana on totta”, hän veistelee.

Hotellinjohtaja Sanna-Liisa Byskata puolestaan korostaa yhteistyökumppaneiden olevan kullanarvoisia hotellille, erityisesti isoja tapahtumia järjestettäessä. Vuonna 2013 hotellin puikkoihin astunut Byskata on ehtinyt viidessä vuodessa kokea lukuisia onnistumisen tunteita tapahtumien jälkeen, kun saumattoman yhteistyön tuloksena palapelien palasista on rakentunut tapahtumia, jotka ovat jättäneet positiivisen muistijäljen jokaiseen suuntaan.

”Olen vuosien varrella luonnollisesti saanut tehdä töitä monenlaisten erinomaisten yhteistyökumppanien kanssa. Rajupajan kanssa työskennellessä kuitenkin yksi asia nousee aina esiin – se että huomaan kerta toisensa jälkeen odotuksieni ylittyvän. Jotenkin he saavat toteutuksen aina hoidettua niin, että päällimmäinen tunne on wau, ne tekivät sen taas!”